NAK TAU INFO KLIK SINI

Thursday, August 16, 2012

10 BANGUNAN TERHEBAT DI DUNIA

Saja nak buka minda korang..GK nak share gambar 10 most amazing building in the world...

1)Bahá’í House of Worship a.k.a Lotus Temple, Delhi, India
Rumah ibadat atau Baha'i House  turut sebagai Lotus Temple telah dibina pada tahun 1986 dan . ia dianggap sebagai ibu Kuil di benua kecil India. Ia adalah terbuka untuk rakyat semua agama.



2) Cubic Houses, Rotterdam, Netherlands
Pereka rumah berbentuk cubic nie nama dia Piet blom..dia dapat idea nak cipta rumah bentuk isipadu nie pada tahun 70an lagi..Rumah ini turut di bina di Helmond . Datuk bandar Rotterdam  meminta beliau untuk membina rumah macam nie di atas jambatan pejalan kaki.

 3) Dancing Building, Prague, Czech Republic
Bangunan 'Dancing' itu adalah nama samaran yang diberikan kepada bangunan Nationale-Nederlanden yang terletak di pusat bandar Prague. Direka oleh Croatia Czech arkitek Vlado Milunić kerjasama dengan artiket Kanada bernama Frank Gehry. Bangunan itu telah siap pada tahun 1996. Bangunan berkenaan telah dibina dan salah satu bentuk bangunan ini yang telah musnah semasa Pengeboman Prague pada tahun 1945.

4) Ferdinand Cheval Palace a.k.a Ideal Palace, France
Ferdinand Cheval Palace dibina oleh seorang posmen di Hauterives, Perancis, yang bertujuan untuk digunakan sebagai kubur sendiri tetapi tidak mendapat lesen untuk itu. Istana dari ideal beliau kini dikenali di seluruh dunia.

5) Forest Spiral Hundertwasser Building, Darmstadt, Germany
Bangunan ini telah telah dibina pada tahun 2000. Direka oleh arkitek dan pelukis Austria, Friedensreich Hundertwasser bangunan itu mempunyai 105 pangsapuri dan ciri-ciri yang berwarna-warni dan reka bentuk organik.

6) Guggenheim Museum, Bilbao, Spain
Dibina oleh Nervion River Guggenheim Museum seni moden dan kontemporari telah direka oleh arkitek Amerika Kanada, Frank Gehry. Bangunan menyerupai kapal manakala reka bentuk adalah secara rawak, Menurut akitek bangunan ini direka untuk menangkap cahaya..

7) Kansas City Public Library, Missouri, United-States
Sebagai daya tarikan untuk melawat perpustakaan, sebuah perpustakaan telah direka dalam bentuk buku yang mengikut kepada orang-orang bandar Kansas mewakili Kansas. Perpustakaan ini terletak di bandar Kansas.
8) Ripley’s Building, Niagara Falls, Ontario, Canada
Terkenal kerana koleksi perkara pelik dan sukar dipercayai dan artifak Ripley Believing or Not!

9) The Crooked House, Sopot, Poland
Bermula dan selesai pada tahun 2003.House Crooked reka bentuk berdasarkan kepada pelukis Poland dan buku-buku Kanak-kanak ilustrator, Jan Marcin Szancer dan Per itu Dahlberg serta pelukis gambar Sweden dan lukisannya.

10) The Ufo House, Sanjhih, Taiwan
Rumah UFO di Sanjhih, Taiwan sebenarnya adalah sebuah projek resort terpencil. Ia memperoleh nama samaran ini dari Taiwan untuk reka bentuk futuristik yang pelik.


No comments :

Post a Comment

Seronok tak entry nie?Komen la sikit..。^◕‿◕^。

HASIL TANGAN GADIS KAMPUNG

Related Posts with Thumbnails

IKLAN JAP