NAK TAU INFO KLIK SINI

Friday, November 11, 2016

JALAN-JALAN MAKAN ANGIN KAT CAMERON HIGHLAND

Hi semua, cuti sekolah dah nak dekat mesti kita sebagai mak ayah dok pikiq nak bawa anak-anak bercuti di mana..betul tak?

Ok GK ada idea apa kata korang bawa je anak-anak korang bercuti kat cameron highland...best oooo...tak puas sungguh pi bercuti aritu..rasa macam nak pi lagi...

Ok tempat menarik dan wajib korang pi masa bercuti kat cameron highland ialah:

1) Cameron Valley Bharat Tea Plantation:
Masa pi cameron aritu, GK sempat la pi Cameron Valley Bharat Tea Plantation...memang best tempat tu..nyaman sangat time sampai tu hujan renyai-renyai so tangkap gambar pun tak banyak la...ala kadar yang sempat ja..

GK ada goggle sikit pasal Cameron Valley Bharat Tea Plantation ni...

Cameron Valley
Cameron Valley atau Bharat Tea Estate terletak di jalan utama pergi ke Tanah Rata dari Ringlet. Ia mempunyai pemandangan kediaman dari kedai teh dan cenderamata yang terletak di sekitar 5 km dari Ringlet pada jalan utama Tanah Rata itu.

Sebuah keluarga perniagaan perintis Cameron Highlands, berasal dari Uttar Pradesh, India. Kumpulan Bharat of Companies ditubuhkan di sini sejak 1933, hari ini terdiri daripada sejumlah lapan syarikat, yang mana Cameron Bharat jenis tanaman adalah yang paling renowed.

Ia merupakan pengeluar kedua terbesar teh di Malaysia, menghasilkan Cameron Valley Tea yang sinonim dengan teh tanah tinggi yang indah. kedai teh Cameron Valley menawarkan teh dengan kek, skon dengan krim dan jem strawberi, hanya iringan yang sempurna dalam rangka lawatan ke kawasan tanah tinggi. Persembahan audio-video menyediakan pengunjung melihat ke dalam apa yang masuk ke dalam membuat cawan sempurna teh.

Sejarah
Cameron Bharat Plantations, pengeluar Cameron Valley teh sinonim dengan teh tanah tinggi denda Malaysia, memiliki sebanyak empat kebun teh berjumlah 1,600 ekar kawasan berbukit yang subur di Cameron Highlands yang diperolehi secara beransur-ansur sejak beberapa dekad dengan akaun kronologi ini.

Dengan permulaan Bharat Syarikat pada tahun 1933, daun teh yang belum diproses telah dijual kepada sebuah kilang teh berhampiran estet.

Pada tahun 1952, dengan Dato Brijkishore Agarwal di pucuk pimpinan, Bharat mengambil alih kilang di Pusat Penyelidikan Pertanian di Cameron Highlands secara kontrak. Terdapat mereka mula teh mereka pertama diproses dan dibungkus yang dijual di bawah jenama "Chop Rusa".

Pada tahun 1963, syarikat itu memperoleh Shalimar Estate dengan kilang teh pemprosesan di tapak itu. Oleh itu, syarikat dan produk telah kukuh, menikmati rangkaian jualan berkembang dengan pemborong teh utama.

Dengan jaminan kawalan kualiti berterusan produk, Cameron Bharat jenis tanaman menjadi pembekal yang disukai dan penting teh pukal kepada pengisar teh utama termasuk nama-nama jenama teh terkenal yang ditubuhkan di Malaysia.


Bermula tahun 1994, menyaksikan syarikat menyebarkan ia sayap langsung ito pasaran pengguna dengan pengenalan sendiri "Cameron Valley" rangkaian mereka teh. 
- Sumber: http://www.bharattea.com.my/

Ini ada beberapa gambar masa GK dan keluarga bercuti aritu..
adik adam rasa seronok sangat...dengan hujan renyai-renyai dapat panajt bukit lagi
Abang Aidil yang wish nak sangat makan strawbery...



GK dengan mak ayah dan anak-anak...


aidil dan adam happy sangat bila air terjun tu terpercik kena depa..
2) CAMERON LAVENDER:
Tempat ini memang menarik tapi sayangnya masa kami sampai tu dah agak senja..so ayah kata tak payah la masuk sebab satgi kita nak turun pi KL pulak...memang frust juga la sebab dah alang-alang sampai ayah lak tak bagi masuk..mak nak dok dalam kereta...so pikiq balik nanti mai la...jangan jadi ayah derhaka...

Tapi GK ada google yang Cameron lavender ni best sebab taman ini bukan sahaja mempunyai lavender, malah memiliki pelbagai spesies bunga lain dan buah strawberi.Kawasannya bersih pada musim lavender berbunga, pengunjung pasti terpesona dengan barisan bunga-bunga ungu yang menghiasi taman berkenaan.Pengunjung bukan sahaja boleh memetik strawberi malah bunga daisi juga.Ia mula dibuka pada tahun 2013 dan pengunjung boleh membeli hasil keluaran taman ini seperti minuman susu strawberi dan aiskrim dengan harga berpatutan.
pintu masuk cameron lavender

aidil dan adam dengan abah...

Next time GK nak pi lagi sebab tak puas pi haritu...kali ni nak stay 3 hari...target pasni nak pi:

1) Taman rama-rama
2) Cactus Valley
3) Big Red Strawberry Farm
4) Kea Farm
5) Ladang Lebah EQ Feng Chu
6) Taman Agro Tek Mardi
7) Muzium Time Tunnel
8) Rose Center

GK sempat la singgah kat Pasar Malam Brinchang...sempat la borong strawbery dan cactus...bye....


2 comments :

  1. Cameron Highlands memang best.. LeYa dah pegi banyak kali pun suka nak pegi lagi...hehe..

    ReplyDelete
  2. Memang bercadang nak bercuti di Cameron tahun nie :)

    ReplyDelete

Seronok tak entry nie?Komen la sikit..。^◕‿◕^。

HASIL TANGAN GADIS KAMPUNG

Related Posts with Thumbnails

IKLAN JAP