NAK TAU INFO KLIK SINI

Thursday, September 23, 2010

✯✯"DUIT NUFFNANG HARAM?!!!✯✯


Boleh ke makan duit nuffnang???..boleh ke guna duit mangga ad nie???...
Aku tau mesti ramai blogger yang daftar dengan nuffnang atau ad sense dan sewaktu dengannyer akan rasa cuak dan ragu malah mare dengan title yang aku kuarkan nie..

Mesti korang rasa benggang abis, kalo HARAM kenapa KAU PASANG??? aku tau korang mesti mare kat aku.... betoi tak???

Korang jangan mare dulu...nie aku nak story..ada member aku nie...aku ajak dia join nuffnang...
dia tanya halal ke makan duit tue kita bukan ke tak buat keje apa2 pun, peluh pun tak kuar macam ne leh dapat pendapatan...dulu ada ulama kata klik kat facebook dapat duit tue haram...aku terpaku...kenapa budak nie boleh cakap macam nie...ok mai aku kasi pandangan lak...nie pandangan peribadi aku...pandangan aku berdasarkan 5 tahun aku mengaji@study kat UiTM dulu....dari diploma sampai ijazah aku ambik courses business jadi aku rasa apa yang kuarkan nie apa yang lecturer aku ajar dulu...kalo salah korang cari lecturer aku@buku2 marketing tau...

☣JAWAPAN AKU:

Aku rasa duit nuffnang nie halal untuk dimakan...sapa kata kita dapat duit haram...korang penah dengaq tak istilah INTERNET MARKERING?
korang penah tau tak salah satu promotion dalam business nie melalui INTERNET?
ok aku bagi situasi yang senang korang faham..

Contoh situasi:
Aku buka kedai runcit,ada la seorang mamat nie nama adam smith dia nak tampal iklan kat kedai aku..dia nak promote barang dia iaitu KOPI JANTAN KUAT..Aku kata ok tampal la....bila dia tampal orang yang mai kedai aku. diorang akan terpandang dan baca...ada yang baca dan terus blah...ada yang kerling tak baca pun ada tapi kalo nasib baik ada yang baca dan terus col adam smith untuk order kopi tue...bila dia order adam akan tanya tau mana saya jual kopi ni..si pembeli nie pun bagi tau dia tau dari kedai saya..
atas sifat tanggungjawab sebagai usahawan adam smith akan bagi komisyen sebab dia tampal iklan dekat kedai aku pasal tu ramai orang tau semua dari kedai aku..aku pun dapat la komisyen berbentuk DUIT...halal ke tak duit aku tue?aku rasa HALAL.....korang rasa???

Bila korang baca situasi di atas sama la macam nuffnang nie...aku seorang blogger..aku daftar kat nuffnang..aku bagi nuffnang pasang iklan dia kat blog aku (kedai aku)..bila da orang klik aku dapat duit..kalo tak de orang klik tak naik la duit aku tue...aku sebagai freelance promoter yang tak dibayar gaji bulan tetapi di bayar gaji berdasarkan komisyen...aku memang tak kuar peluh berjalan sana sini untuk promote barang tue...dan aku tak perlu teriak untuk tarik pelanggan...cuma pasang iklan kalo2 ada insan yang sudi klik dan tengok...






7 comments :

  1. haha..jangan salah post plak.. niat tak kene pada cara payah.. kang en nuffie nampak lagi teruk..

    ni marketing strategi panas.. kasi orang "layan" n3 ni yer? haha..

    memang berbaloi la belajar 5tahun kt UiTM tuh.. haha

    ReplyDelete
  2. Penerangan yang mantap... :)
    Memang A!!

    ReplyDelete
  3. by the way... u should put exclamation mark + question mark to make the title more WOW effect..

    "Duit Nuffnang HARAM!?"

    ReplyDelete
  4. bagus la idea creativcolor tue...awak memang creative...saya sengaja buat title macam tue kasi gempak sikit....

    ReplyDelete
  5. hehehe... pasti ramai yang mengklik entri ini...

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum.
    hmmm.
    boleh ke dgn apa yg kita rasa 'betul' jdi kita dgn 100% kita akan dpt betul. mcm mna pula dari pndgan Islam ? Skrg syaitan kreatif. dia akan buat kita di tengah2 hitam dan putih. dia xakan buat kita terus kepada hitam.
    minta maaf kalau ada salah dan silap di sni.
    Ksilapan itu dtgnya dari ana. dan yang baik itu dtg dari Allah s.w.t.

    ReplyDelete
  7. erm...tima kasih nonoi atas pandangan awak tue..nanti saya try surf internet atau tanya ustaz mengenai hal ini...kadang kala saya pun jahil juga...tima kasih atas ingat mengingati sesama islam...

    ReplyDelete

Seronok tak entry nie?Komen la sikit..。^◕‿◕^。

HASIL TANGAN GADIS KAMPUNG

Related Posts with Thumbnails

IKLAN JAP