NAK TAU INFO KLIK SINI

Friday, October 1, 2010

DOSA TAU NGUMPAT ORANG....

Pagi tadi baru je buat posting pasal ngumpat...korang nak baca tak pe bawah posting ni aku link...kalau link sekarang nanti korang tak baca lak posting nie...hehehehe penat aku tulis....masa dok cari image tadi terjumpa lak website nie http://anayusof.wordpress.com/page/2/ dia ada citer pasal ngumpat...(saja aku tak link ke blog tue, nanti korang klik korang tak nak lak baca yang aku tulis) hehehehe ("jahat giler aku nie")...sekarang aku nak buat huraian je la apa yang aku baca tadi...artikle dia panjang..kalau buat tesis confirm A++..ustaz aku memang suka kalau assignment complete macam anayusof buat nie...

Nie contoh orang ngumpat...korang macam nie tak??
kalau betul korang macam nie...bawa-bawa bertaubat la..
Menurut Imam al-Ghazali 6 sebab pasal pe orang suka mengumpat:

1. Ingin memuaskan hati disebabkan kemarahan yang memuncak hingga sanggup
mendedahkan keaiban dan kesalahan orang lain. Jika kemarahan tidak dapat
dikawal, ia boleh menimbulkan hasad dan dendam.

2. Suka mendengar dan mengikuti perbualan orang yang menyerang peribadi
dan kehormatan seseorang;

3. Mahu bersaing dan menonjolkan diri dengan menganggap orang lain bodoh
dan rendah;

4. Disebabkan dengki, dia iri hati dengan orang lain yang lebih beruntung
dan berjaya, seperti dinaikkan gaji dan pangkat

5. Bergurau dan suka melawak untuk mencela dan mengatakan kelemahan dan
kecacatan hingga mengaibkan orang lain; dan

6. Sikap suka mengejek dan mencela disebabkan rasa bongkak dan sombong
kerana memandang rendah orang lain.


Jadi sekarang katakan TIDAK kepada MENGUMPAT...

1 comment :

  1. Cik saya minta ambil yer gambar ngumpat tu.. hehe.. saje nak penuhkan blog sebab saya nak buat citer ngumpat nie

    ReplyDelete

Seronok tak entry nie?Komen la sikit..。^◕‿◕^。

HASIL TANGAN GADIS KAMPUNG

Related Posts with Thumbnails

IKLAN JAP