NAK TAU INFO KLIK SINI

Friday, March 21, 2014

JENIS HOBI MAHAL TAPI BEST

Bila tengok rumah kapten zaharie ada simulator penerbangan terus terpikir dalam hati...banyaknya duit dia..ye la dia kan kapten MAS...kalau kita ada duit semua boleh jadi...ini antara hobi yang memerlukan wang yang banyak tapi menyeronokkan kalau dilakukan...

Kumpul Hasil Seni
Lukisan antara karya seni yang agung dan mempunyai nilainya tersendiri apatah lagi ia hasil sentuhan pelukis ternama. Sebagai pengumpul karya seni, anda perlu wang yang banyak dalam bank untuk menambah koleksi sedia ada. Setiap hasil seni dijual atau dilelong pasti dibida dengan harga tinggi. Sebagai contoh, lukisan pelukis Jackson Pollock yang dilelong terjual dengan nilai lebih AS$140 juta (RM420 juta). Begitu juga dengan koleksi barangan lain seperti jam, kasut dan sebagainya.


Terbang

Sesiapa pun pasti sukakan pemandangan dari atas langit. Hobi terbang dengan menaiki pesawat disewa pastinya perlukan perbelanjaan besar. Dianggarkan kos sewa pesawat dan keseluruhannya membabitkan AS$20,000 (RM60,000). Perlu mempunyai lesen juruterbang, tahu teknik dan kemahiran lain pastinya memakan belanja tinggi. Hal ini turut membabitkan sukan paragliding dan seumpamanya.


Lumba Kereta

‘Drag Racing’ atau difahamkan dengan perlumbaan kereta di trek pastinya memakan modal besar. Bergantung kepada jenis trek pilihan, makin berkualiti permukaan trek makin laju kereta anda boleh dipandu hingga ada ketika boleh mencecah 300 mph. Jika memilih kereta jenis balapan, setidak-tidaknya memerlukan AS$150,000 (RM450,000) untuk memiliki kereta siap sedia untuk berlawan.


Belon Udara

Hobi ini mungkin lebih tenang berbanding lumba kereta tetapi modal perlu dikeluarkan tidak jauh berbeza. Dianggarkan untuk mendapatkan sebiji belon udara bernilai AS$45,000 (RM135,000) kerana lebih puas hati jika terbang menggunakan belon sendiri. Walaupun tidak serumit kapal terbang namun hobi ini memerlukan peminatnya belajar terlebih dulu cara menerbangkan belon dan mengawalnya. Sebanyak AS$35,000 (RM105,000) diperlukan lagi untuk pembiayaan terbabit.


Panjat Gunung

Mendaki gunung boleh dikategorikan hobi mahal kerana peralatannya bukan murah. Untuk memiliki kasut, beg dan perkakas lain, ia perlulah berkualiti demi keselamatan ketika mendaki. Perlu tahu, tidak semua gunung boleh didaki secara percuma. Gunung Everest contohnya perlu dibayar sebanyak AS$60,000 (RM180,000) bagi sesiapa yang ingin menawannya.


Berlayar

Menyusuri laut dengan keluarga dan orang tersayang memang suasana mendamaikan tetapi kocek perlukan tebal dengan duit terlebih dulu. Peruntukkan perlu untuk menyewa perahu atau bot kecil, mengisi bahan bakar, makanan dan mengupah pemandu. Jika kekurangan modal, menaiki kapal besar mengelilingi pulau sudah memadai.


Berburu

Memburu bukanlah aktiviti orang kebanyakan tetapi bagi sesiapa yang sukakannya pasti kecapi kepuasan berbeza. Berburu untuk mendapatkan kulit atau bulu binatang lebih mahal modal berbanding berburu biasa. Hal ini dapat dibuktikan dengan barangan kulit dijual di pasaran tersenarai antara barangan kelas tinggi. Setidak-tidaknya anda memerlukan AS$30,000 (RM90,000) dalam poket untuk kos membeli peluru, lesen, senapang dan perkakas lain

post signature

No comments :

Post a Comment

Seronok tak entry nie?Komen la sikit..。^◕‿◕^。

HASIL TANGAN GADIS KAMPUNG

Related Posts with Thumbnails

IKLAN JAP