Wednesday, January 12, 2011

CARA MEMBUAT PEKASAM

Kalau orang mai Perlis mesti diorang akan beli pekasam..pekasam yang sedap ada kat area empangan timah tasoh...mesti orang luar utara tertanya-tanya macam mana perkasam di buatkan...hari nie GK berbesar hati nak bagi ilmu cara membuat pekasam kat korang...
Ikan yang sesuai di buat pekasam ialah ikan sepat,puyu, talapia..tak penah lagi orang buat guna ikan haruan tau...

http://dusunlaman.net/wp-content/uploads/2009/01/pekasam-dari-pekasamnet.JPG
...CARA MEMBUAT PEKASAM....
  • Ikan disiang, dibuang perut dan dicuci segala kotoran, lemak serta darah.
  • Ikan ditoskan dan digaul garam kasar dengan kadar 30%.
  • Setelah digaramkan, ikan diperam selama 2-3 hari.
  • Selepas diperam, ikan dibersihkan dengan air sebanyak tiga kali dan ditoskan.
  • Selepas ditoskan, ikan digaul dengan beras goring yang telah dihancurkan, dimasukkan kedalam baling kedap udara dan dicampur dengan asam jawa serta gula merah.
  • Peram kali kedua selama 14 hari kedalam baling kedap udara.
  • Pekasam yang telah siap dibungkus serta sedia untuk dimakan.

16 comments:

  1. renyah gile nak buat pekasam ni.
    kalau tiba2 rasa nak makan pastu kene buat sniri, jawabnya lagi berbelas-belas hari la baru boleh makan..

    wargh nak makan pekasaaaam!

    ReplyDelete
  2. nice resipi..nanti nak cube...hehehhe

    ReplyDelete
  3. Mmg sedap pekasam mkn dgn nasi panas2 atau pun pulut..:)

    ReplyDelete
  4. tidakkah dgn menaruk asam jawa, ikan menjadi keras...xlembut spt lazimnya.apakah fungsi asam jawa dlm membuat ikan pekasam ini??

    ReplyDelete
  5. tidakkah dengan menaruk asam jawa membuatkan isi ikan pekasam menjadi keras tidak spt lazim yg kita dapati pd setengah2 ikan pekasam .apakah fungsi asam jawa dalam membuat ikan pekasam ini

    ReplyDelete
  6. nk cuba jgak lah. Thanks atas rspi ni..

    ReplyDelete
  7. nk cuba jgak lah. Thanks atas rspi ni..

    ReplyDelete
  8. nk cuba jgak lah. Thanks atas rspi ni..

    ReplyDelete
  9. thanks resepnya. sangat bagus sekali desain blognya

    ReplyDelete
  10. asam keping + beras goreng kisar + gula merah, bukann asam jawa. masa peram ngan garam campur cuka makan. bg naik rasa masam2. x boh pun x pa tp rasa masin je la.

    ReplyDelete
  11. asam keping + beras goreng kisar + gula merah, bukann asam jawa. masa peram ngan garam campur cuka makan. bg naik rasa masam2. x boh pun x pa tp rasa masin je la.

    ReplyDelete
  12. mak saya guna asam jawa...tah la resepi lain-lain kot...

    ReplyDelete
  13. asam jawa boleh asam keping pun boleh. tujuannya utk dapatkan rasa masam tapi kalau x buh pun x pa sbb beras goreng tu sendiri akan bertindak memasamkan ikan pekasam tersebut. cuma kalau guna asam jawa ikan pekasam akan jadi lebih gelap berbanding guna asam keping. jika pekasam yang dah digoreng kurang masam perahkan limau kasturi untuk terbitkan rasa masam.

    ReplyDelete
  14. Garam dgn gula merah tu taruh kering2 ke @ kena bancuh dulu?

    ReplyDelete
  15. Garam dgn gula merah tu nak taruh kering2 @ bancuh dulu?

    ReplyDelete

Seronok tak entry nie?Komen la sikit..。^◕‿◕^。

IKLAN BERBAYAR

There was an error in this gadget

HASIL TANGAN GADIS KAMPUNG

Related Posts with Thumbnails