Friday, January 7, 2011

SENARAI HARGA BARANG NAIK 2011

 SENARAI BARANG YANG MENGALAMI KENAIKAN HARGA:

  1. MILO - Milo tin bersaiz 1.5kg yang dicadangkan pengilang ialah RM22.75 berbanding RM21.50 sebelum 15 Mac lalu sementara bagi pek bersaiz 400gm naik dari RM6.06 kepada RM6.40.
  2. NESCAFE -Nescafe pek bersaiz 100gm naik 20 sen kepada RM6.70 baru-baru ini
  3. SUSU PEKAT FN- Susu tin jenama F&N jenis krimer manis 510gm naik 20 sen setin kepada RM2.40 sejak 1 April lalu
  4. SARDIN KING CUP- King Cup naik 40 sen kepada RM4.30
  5. SARDIN AYAM BRAND - naik dari RM5.8 ke RM6.10
  6. BAWANG BESAR INDIA- harga borong bawang besar India yang naik iaitu dari RM8 kepada RM9 seguni disebabkan faktor cuaca yang tidak menentu di India.
  7. BAWANG PUTIH -  naik 20 sen

 PUNCA BARANG NAIK:
  1. Kenaikan harga barangan tersebut berpunca daripada kenaikan kos kilang kenaikan kos bahan mentah,tetapi ia tidak melibatkan harga barangan kawalan.
  2. Di PULAU PINANG, tinjauan mendapati kenaikan harga beberapa barangan makanan di pasaran bukan berpunca daripada tindakan pemborong sebaliknya pengilang atau pengeluar bahan itu sendiri yang telah menaikkan harga berkenaan.
PENYELESAIAN KEPADA MASALH INI:
Menurut ceramah yang GK dengar dari ustaz kazim..masa zaman saidina umar dulu..ada orang mengadu kepada beliau harga daging dipasar naik...Saidini Umar berkata "TANGGUNGKAN PEMBELIAN" sebab apa beliau kata demikian sebab peniaga cuma nak duit dari kita bukan daging dari kita..daripada senarai barang yang naik harga kat atas tue, GK tengok yang paling susah hati cuma peniaga kedai makan je...orang  macam kita tak de kesan sangat sebab sardin naik harga kita beli ikan segar..milo dengan nescafe naik harga kita minum air suam...

Sumber dari: utusan

http://blog.carazoo.com/wp-content/uploads/2010/09/price-rise.jpg

11 comments:

  1. salam,

    mak aiii... naik lagi.. nasib baik tak minum nescafe, jdk susu pun tak beli ler..
    tapi bawang tu.. hari2 guna kan!
    :(

    ReplyDelete
  2. adei m semua naik naya la...tak leh tambah anak nih!

    ReplyDelete
  3. lawaknyer puan bee nie...pampers tak naik harga lagii puan bee...boleh lagi tambah anak

    ReplyDelete
  4. Susah kita org kampung yang bergaji kecik nie :)
    tak de masa nak rasa lapang huhuhu....

    ReplyDelete
  5. patutlah harga naik semacam je..skang kena bawak bekal dah kat opis

    ReplyDelete
  6. Indonesia makin hari makin bobrok..........

    ReplyDelete
  7. satu aje susah nak naik....gaji sektor swasta

    ReplyDelete
  8. sekarang nie barang basah naik harga lagi tambah lak musim hujan sedang melanda...dan banjir di thailand tidak reda...

    ReplyDelete

Seronok tak entry nie?Komen la sikit..。^◕‿◕^。

IKLAN BERBAYAR

There was an error in this gadget

HASIL TANGAN GADIS KAMPUNG

Related Posts with Thumbnails